Obračun zarade nije obična računska operacija, već složen proces o kome mora da brine
kvalifikovana
osoba. Ovo je jedan izuzetno važan i bitan zadatak svakog poslodavca koji je usko
povezan sa njegovim
poslovanjem. Sa jedne strane odražava vezu poslodavca i države (obračun i isplata
mesečnih poreskih
obaveza – plaćanje poreza i socijalnih doprinosa), dok sa druge strane snažno utiče na
održavanje
poverenja između radnika i poslodavca.
- isplata po osnovu radnog odnosa i
- isplata po osnovu rada van radnog odnosa,
- kao i angažovanje bez prava na zaradu ili naknadu za rad (volontiranje, stručno
osposobljavanje,
stručno usavršavanje).
Kod svake od ovih kategorija isplata potrebno je voditi računa o specifičnostima
obračuna (poreska
oslobođenja, posedovanje odgovarajuće dokumentacije za primenu odgovarajućih poreskih
oslobođenja, status osiguranja lica prilikom obračuna i primene odgovarajućih stopa
doprinosa i slično),
kao i o samim specifičnostima i podacima o dokumentu (ugovor) koji je osnova zaključenja
posla koji će
rezultirati isplatom.
U Srbiji, poslodavci se suočavaju sa birokratskim preprekama prilikom zapošljavanja i
čestim izmenama
zakona i poreskih propisa. Zakone i propise je potrebno ispratiti i primeniti prilikom
obračuna zarada. U
vezi sa tim, u zavisnosti od toga o kakvoj se vrsti isplate radi, zavisiće i poreski
tretman konkretne isplate.
Pa tako, možemo napraviti razliku između:
Pored samog obračuna, potrebno je voditi računa i o obustavama i benefitima zaposlenih
(u smislu da
sve bude na vreme obračunato i obustavljeno od zarade radnika), isplatama koje nisu
direktno vezane za
same zarade (izvršavanje mesečne obaveze za invalide), kao i ažurno podnošenje
različitih izveštaja
nadležnim licima.
Širok opseg stvari o kojima se mora voditi računa prilikom vođenja evidencije o
radnicima I obračunu
zarada, može usloviti pojavu grešaka. Neki od tih razloga su:
- Neadekvatna evidencija radnog vremena,
- Greške u prikupljanju i obradi prikupljenih podataka,
- Zakonske promene,
- Nedovoljno poznavanje važećeg zakonodavstva i kolektivnih ugovora,
- Nedostatak vremena za implementaciju,
- Problemi sa platnim programom.
Navedeno može dovesti do neispravnog obračuna zarada. Posledično može dovesti do
pogrešnih isplata
zaposlenima i licima kojim su ove isplate namenjene. U najnepovoljnijem slučaju i do
novčanih kazni za
netačnu ili kasno podnetu poresku prijavu.
Kao jedan od primera kompleksnosti stavki o kojima se mora voditi računa prilikom
obračuna zarada je
primer rada od kuće. U poslednje vreme (sa početkom pandemije) radi lakše organizacije
procesa rada,
mnogi poslodavci su uveli mogućnost rada od kuće. Ali čak i takav rad zahteva obavezu
regulisanja
tretmana ovog rada, odnosno donošenje Pravilnika o bezbednosti i zdravlju na radu
zaposlenih koji rade
od kuće. Ovim pravilnikom potrebno je definisati:
- Osnovne karakteristike radnog mesta u kući/domu zaposlenog (rad od kuće se može
obavljati
samo ako radnici imaju bezbedne uslove za rad – ugrađena oprema za rad, prozračnost
osvetljenost prostorije, privatnost i sl.),
- Obaveze, prava i odgovornosti zaposlenog
- Obaveze, prava i odgovornosti poslodavca
- Kontrolne i preventivne mere koje poslodavac treba sprovesti.
Ovakva vrsta rada mora takođe posebno biti predviđena i Ugovorom o radu, kao i deo
zarade koji se
odnosi na naknadu zaposlenom za korišćenje sopstvenih sredstava (struja, telefon,
internet i slično) za
rad od kuće.
Pojednostaviti složenost poslovanja i na taj način što više uštedeti vreme i bolje
iskoristiti raspoložive
resurse (zaposlene i novčana sredstva) su jako bitne odluke svakog poslodavca. Jedan od
poteza koji
može pomoći u sprovođenu ovih odluka je nesumnjivo prenos obračuna zarada na eksternog
saradnika.
To treba da bude specijalizovani izvođač za ove poslove, koji može da obezbede tačan,
blagovremen,
pouzdan i siguran obračun zarada.
Ispravan i transparentan obračun zarada – zadovoljni radnici, zadovoljan poslodavac.
Posebno bi napomenu stavio na ugovore o radu. Mi kao agencija nudimo standardizovanu
vrstu ugovora
koja će po svojoj formi zadovoljiti sve ono što zakonodavac traži od vas kao
obveznika,ali ovde moramo
da naglasimo da ukoliko imate potrebu da u okviru svoje firme imate jasnije precizirana
pravila igre,
morate angažovati pravnika ,odnosno lice koje je stručnjak iz ove oblasti. Mi kao
agencija stojimo vam
na raspolaganju I za ovu vrstu konsultacije,ali taj deo svakako poveravamo stručnom licu
,što toplo
preporučujemo svim klijentima koji imaju potrebu za pravilnikom o radi ,sistematizacijom
radnih
mesta,kao I ostalim aktima,od akta o proceni rizika radnih mesta pa sve do akta o
bezbednosti I zdravlja
na radu (BZR).
Knjigovodstvena agencija Mari-Mar doo ima 18 zaposlenih stručnjaka i profesionalaca
,knjigovođa sa
dugim radnim iskustvom, koji su angažovani na poslovima za obračun zarada i u svakom
trenutku
spremno odgovaraju na zahteve klijenata. Naš tim pristupa maksimalno stručno I
profesionalno I
posvećeno prema svim poslovnim partnerima i klijentima sa kojima sarađujemo ,bilo da se
radi o klijentu
koji ima 2 zaposlena radnika ili je u pitanju klijent sa više od 200 zaposlenih radnika.
Takodje nastojimo
da izađemo u susret svim zahtevima i odgovorimo tačnim i proverenim rešenjem, bez obzira
na obim i
specifičnost zahteva.
Stalne zakonske promene I uslovi poslovanja zahtevaju usklađenost sa zakonskom
regulativom u oblasti
Zakona o radu, Zakona o porezu na dohodak građana i u oblasti Zakona o doprinosima za
obavezno
socijalno osiguranje. Veliki i brz tehnološki napredak, uslovio je stalno usavršavanje
softvera za obračun
zarada pa je od presudne važnosti da se prepozna stručnost I opremljenost tima kojem
ćete poveriti
obračun zarada ,za koji možemo reći da je u najmanju ruku osetljiva tema u svakoj firmi.
Naša agencija za knjigovodstvo je specijalitovana za sve vrste poslova koji su vezani za
obračun zarada,
naknade zarada i druga primanja, kao i za sve prateće administrativne poslove
uključujuči i kadrovsku
evidenciju (prijave I odjave zaposlenih,promen itd).
Osnovne usluge koje pružamo klijentima u ovoj oblasti su:
- Obračun plata
- Personalna administracija
- Vođenje kadrovske evidencije
1. Obračun zarada
Naš proces za obračun plata uključuje:
- Obračun zarada za zaposlene
- Obračun ukupnih poreza i doprinosa (na teret poslodavca i na teret zaposlenog),
- Obračun naknada zarada (bolovanje do 30 dana, bolovanje preko 30 dana, porodiljsko odsustvo
i ostalo),
- Ostali obračuni (obračun i biznis plan za subvenciju prema Nacionalnoj službi za zapošljavanje,
priprema obrazaca),
- Obračun obustava prema kreditima i administrativnim zabranama,
- Obračun za obustave od plata, obračun za stimulacije ili destimulacije zarade,
- Formiranje i slanje elektronskih naloga za plaćanje,
- Kreiranje elektronskih poreskih prijava i obrazaca (OD, OPJ, OPJ1 – OPJ8).
- Podnošenje potpisanih obrazaca poreskih prijava u Poresku upravu i Republički zavod za
socijalnu zaštitu,
- Evidentiranje nastalih promena u glavnoj knjizi, u analitičkim evidencijama i drugim poslovnim
knjigama za knjigovodstvo,
- Evidencije o svim obračunima i isplatama (obrazac M-4 i obrazac PPP, njihovo popunjavanje i
predaja nadležnim ustanovama),
- Priprema i dostavljanje potrebnih obrazaca nadležnim institucijama,
- Obračun za porez na dohodak građana,
- Automatizovan postupak koji se odnosi na importovanje i eksportovanje dokumenata, koji
podržava sve formate dokumentacije,
- Podnošenje elektronskih izveštaja.
2. Personalna administracija
U sklopu poslovanja pružamo i ostale administrativne usluge vezane za obračun plata. Personalna
administracija podrazumeva brojne administrativne usluge i poslove iz domena radnih odnosa, koje
smanjuju kadrovske obaveze i troškova u vezi sa tim, a pritom omogućavaju da efikasno i nesmetano
obavljate sve ostale aktivnosti u vašoj firmi.
U usluge personalne administracije uključeno je:
- Prijava radnika nakon zasnivanja radnog odnosa, izdavanje rešenja o prestanku radnog odnosa,
kao i odjava zaposlenih,
- Ažuriranje zdravstvenih kartica i podataka o osiguranicima,
- Evidentiranje, čuvanje i arhiviranje ugovora i svih evidencija o zaradama zaposlenih,
- Sastavljanje ugovora o radu (pravilnika o radu), kao i aneksa ugovora o radu (tipski ugovori),
- Obračun troškova po putnom nalogu zaposlenog za neoporeziv iznos, kao i za iznos preko
neoporezivog,
- Izdavanje potvrda (o zaposlenju, visini primanja, o ukupnom trajanju radnog staža i drugih
potvrda),
- Priprema odluka (o radnom vremenu, o službenom putovanju, odluka o promeni sedišta firme, o
pravu na godišnji odmor, o plaćenom ili neplaćenom odsustvu sa posla, zatim odluka o donaciji,
odluka o isplati otpremnine, odluka o bolovanju, o porodiljskom odsustvu i mnoge druge),
- Ostale povezane administrativne usluge.
3. Vođenje kadrovske evidencije
Administrativno vođenje kadrovske evidencije je posao koji oduzima dosta vremena pa sve više klijenata
uviđa značaj i prepušta ga stručnim licima. Kadrovska evidencija podrazumena usluge izrade ugovora za
zaposlene kada su standarni ugovori u pitanju ,dok stručna lica iz pravne službe za koju se vi odlučite
pripremaju I prilagodjavaju ugovore po vašim potrebama,odnosno prema unapred definisanim
zahtevima klijenata.
Pored redovne izrade dokumentacije vodimo i evidencije o:
- Zaključenim ugovorima o radu zaposlenih,
- Ugovor o radu trudnica,
- Obračun dana za godišnji odmor,
- Odlukama o otkazu ugovora o radu,
- Sporazumnom prekidu radnog odnosa,
- Otkazima ugovora o radu u skladu sa navedenim otkaznim rokom,
- Isteku ugovora o radu na određeno vreme,
- Evidencije o mesečnoj kvoti u vezi sa zapošljavanjem osoba sa invaliditetom.
Za sva ostala pitanja iz oblasti zarada stojimo vam na raspolaganju.